Dragi naši obiskovalci in obiskovalke!
Medtem, ko je Muca Copatarica od srede prejšnjega stoletja dalje skrbela, da so otroci pospravljali copatke, ima Muca CUPatarica danes veliko veliko večje skrbi. Skupaj s svojimi obiskovalci si prizadeva spremeniti svet mode in oblačenja v bolj prijazno do planeta zemlje.
ZAKAJ?
Ker je sedanja tekstilna industrija eden od največjih onesnaževalcev okolja, kar počne:
- s pretirano proizvodnjo in presežki zalog oblačil,
- s porabo in onesnaževanjem voda v svojih tehnoloških postopkih,
- s strupi in kemikalijami, ki se sproščajo ob pranju oblačil in
- z nadomeščanjem naravnih materialov z umetnimi, ki jih ni mogoče reciklirati.
Naj navedem le nekaj kritičnih v nebo vpijočih podatkov (zbranih iz javnih objav medijev):
- na svetu na leto proizvedemo 150 milijard kosov oblačil, 30 odstotkov se jih nikoli ne proda, le odstotek se reciklira,
- vsako leto zavržemo okoli 93 milijonov ton tekstila, v Sloveniji pa povprečno od 15 do 20 kilogramov oblačil na prebivalca letno,
- več kot 85 % vsega tekstila pristane na odlagališčih, vsako sekundo en tovornjak,
- starih oblačil je na planetu za 8 generacij preveč,
- zaradi nenehnega pranja oblačil se zgolj v letu dni v oceanih nabere 500.000 ton mikrovlaken,
- sedanja modna industrija proizvede več ogljika, kot vsi mednarodni leti in tovorne ladje sveta, to je okoli 10 % vseh emisij (Bussines Insider).
- modna industrija je odgovorna za 20 % vseh industrijsko onesnaženih voda,
- samo z barvanjem tekstila na leto porabimo toliko vode, da bi z njimi lahko napolnili 2 milijona olimpijskih bazenov,
- danes je iz poliestra narejenih več kot 60 % oblačil, ki se v morju ne razgradi, njegova proizvodnja pa povzroča trikrat več emisij kot proizvodnja bombaža.
KDO:
Ste že slišali za Amancia Ortego, drugega najbogatejšega človeka v Evropi in šestega najbogatejšega na svetu. Neto premoženje tega 82-letnega Španca znaša dobrih 62 milijard evrov. Je ustanovitelj največje oblačilne multinacionalke na svetu Inditex, v kateri je med osmimi verigami (Massimo Dutti, Bershka, Pull and Bear …) Zara najbolj znana in največja z več kot 2000 trgovinami v 88 državah. To je človek, ki kopiči bogastvo na račun onesnaževanja planeta in izkoriščanja delovne sile, kar še pospešuje s poslovnimi potezami, kot je hitra moda ….. Njemu polnimo blagajno, ko brez razmišljanja kupujemo oblačila, četudi jih vseh ne rabimo… Ampak Amancio Ortega ne kopiči oblačil. Oblači se kot v uniformo, vedno enako: moder suknjič, bela srajca in sive hlače. Nikoli v Zarine izdelke.
Zaradi takih, kot je Ortega že dolgo nimamo več le pomladno – poletne in jesensko – zimske kolekcije, temveč vedno več, ZARA da na trg celo 24 kolekcij vsako leto, H&M pa med 12 in 16 (Business Insider).
Priznanim modnim hišam zaradi ohranjanja ekskluzivnosti blagovne znamke ne pride na pamet, da bi neprodana oblačila prodale po znižani ceni, temveč jih zažigajo, saj jih delajo le za premožne sloje!
KAJ:
Eden največjih problemov je poslovni trik – hitra moda (začela ga je ZARA 1990). To so cenene blagovne znamke, dostopne vsakomur, ki prav tako sledijo modi. Hitra moda je spremenila podobo modne industrije in planeta. Je eden glavnih vzrokov za prekomerno uporabo večinoma cenenih nekakovostnih oblačil. Ta poslovni model je že popolnoma spremenil potrošniško vedenje. V povprečju se je količina oblačil v svetu z njim povečala za 60 %. Žal so to večinoma oblačila iz umetnih materialov in tako slabe kvalitete, da nekatere revne države in dobrodelne organizacije že odklanjajo njihove donacije.
Prav zaradi hitre mode je oblačilna industrija eden izmed največjih onesnaževalcev okolja. Za proizvodnjo ton cenenih oblačil je treba imeti ogromno tekstila, za tega je treba pridelati ogromno bombaža, za kar gredo velikanske količine vode. Ker bombaža ni dovolj, se vse več uporablja poliester, ki ga ni mogoče reciklirati. Sintetična vlakna zastrupljajo morja, jezera in oceane, mikrovlakna je vse pogosteje najti v ribah, drugih organizmih,…..
Kitajcem ni treba spremljati modnih časopisov, da bi izvedeli, katera barva je ta hip v modi. Samo v svoje reke pogledajo (J. Grgič v DELU).
Okolje onesnažujejo tudi kontejnerski prevozi, saj večino oblačil proizvajajo v državah s poceni delovno silo, kot so Vietnam, Filipini, Indija, Šrilanka, Bangladeš, v zadnjem času še zaradi cenejše delovne sile v Etiopiji, Kambodži in Burmi. V slednjih je plača kvalificiranega tekstilnega delavca 50 € na mesec.
Vse dokler bomo potrošniki brezglavo kopičili izdelke tekstilnih magnatov, za Ortego in druge ne bo krize. Še naprej bodo izsuševali celotna jezera v državah revežev in bogateli na njihov in naš račun.
KAKO:
Nobena korporacija še ni samoiniciativno zmanjšala proizvodnje na podlagi vse bolj kritičnih podatkov o onesnaževanju. Tudi politiko največkrat bolj zanima kapital, kot človek.
Zato je čas, da se prebudimo, zlasti ženske in dekleta! Prva lastovka, deklica Greta, je že dolgo prebujena in bije bitko za lepšo prihodnost! Tudi naši »Mladi za podnebno pravičnost« osveščajo in pozivajo k bojkotu hitre mode. Se spomnite, kako so z ležanjem na tleh pred novo trgovino ZARA v Ljubljani protestirali in opozorili na temno zakulisje tekstilne industrije?
VSAKDO OD NAS LAHKO PRISPEVA K REŠEVANJU PLANETA PRED POGUBNO TEKSTILNO INDUSTRIJO!
ZAČNIMO DANES, ZDAJ, TUKAJ, JUTRI BO MORDA PREPOZNO!!!
Spremenimo svoje navade in se začnimo oblačiti trajnostno. Kupujmo manj, kupujmo kvalitetnejša oblačila, ponovno uporabimo, podarimo, delimo, zamenjajmo stara (zgolj dvakrat pogostejša raba istega oblačila lahko zmanjša vpliv tekstilne industrije na okolje za 44 %). Postanimo kritični kupci, pozanimajmo se o izvoru oblačil.
Na nas ženskah je, da spremenimo svet, za svoje otroke, moramo in moremo ga spremeniti! To pa sploh ni težko, niti drago! Odpovejmo se hitri modi, obrnimo na glavo omare naših babic (njihove obleke so še zdravju primerne in kvalitetne), naučimo se predelovanja, namesto v trgovine s hitro modo, začnimo obiskovat Centre uporabnih predmetov, bodimo ustvarjalne, oblecimo vintage obleke, lastnoročno polepšane, predelane, preproste, praktične, s polno energije oseb, ki so jih nosile…..postanimo živi panoji (pravi Muca CUPatarica) za ponovno uporabo obujenih starih oblačil, in ustvarimo same novo visoko modo – praktično, trajnostno, čim bolj izvirno prenovljeno ….
Milijarderji pa kar naj sežigajo svoje blagovne znamke.
Naša blagovna znamka naj bo »PONOVNA UPORABA OBLEK IZ BABIČINE SKRINJE!«
Z vami je vaša Muca CUPatarica, ki vas željno pričakuje!